502 940 029 / 603 713 891 info@oddychaniegemini.pl

Informacje ważne dla kierowców

Obturacyjny bezdech senny (OBS) obniża jakość naszego życia. Wpływa na gorsze funkcjonowanie za dnia. Senność, rozdrażnienie, bóle głowy, kłopoty z koncentracją i pamięcią, to objawy niedotlenionego w czasie snu mózgu. Niedogodności powyższe, mimo że wpływające bardzo negatywnie na nasze samopoczucie, są jednak najmniejszą ceną jaką płaci chorujący na bezdech pacjent. Bywa bowiem, że niestety płaci on czasem cenę najwyższą, cenę życia.
Złe sypianie, spowodowane obturacyjnym bezdechem sennym, jest dla nas poważnym zagrożeniem, szczególnie jeśli po takim śnie musimy siadać za kierownicą samochodu. Wiele badań jednoznacznie pokazuje dane o zwiększonej liczbie wypadków komunikacyjnych spowodowanych przez osoby cierpiące na bezdechy. Mówi się nawet aż o 7-krotnie zwiększonym ryzyku wypadku w przypadku nieleczonego bezdechu sennego.
Lekarze starają się podnieść świadomość problemu, alarmując że prowadzenie pojazdów przez osoby cierpiące na bezdech senny może być tak samo niebezpieczne, jak kierowanie autem pod wpływem alkoholu czy narkotyków. Świadomość ta jest na wagę życia. Życia kierowcy, ale także i innych użytkowników drogi. Stąd wprowadzone dyrektywą Unijną przez Polskie Towarzystwo Medycyny Pracy (PTMP) specjalistyczne badania kandydatów na kierowców, których celem jest wykrycie w porę zagrożenia wynikającego z niewystarczająco dobrego snu.

Wywiad przed badaniem – pytania do kierowcy

Czy kiedykolwiek był Pan badany z powodu zaburzeń snu lub lekarz informował, że ma Pan zaburzenia snu, zespoły bezdechu nocnego lub narkolepsję? Czy ktokolwiek mówił Panu o zaobserwowanych u Pana epizodach zatrzymania oddechu w czasie snu? Jeśli na któreś z tych dwóch pytań odpowie się TAK, oraz wskaźnik BMI będzie wyższy niż 30, wskazane jest wówczas wypełnienie ankiety, ukierunkowanej na wyłapanie problemów mogących świadczyć o możliwości cierpienia na bezdech senny.

Kwestionariusz EuroSAS

Kwestionariusz EuroSAS – to oprócz podania płci, wieku, masy ciała i wzrostu, również odpowiedzi na pytania (tak/nie/nie wiem): – Czy zdarzyło się Panu przysnąć podczas kierowania pojazdem? – Czy w ciągu ostatnich 3 lat uczestniczył Pan w poważnym wypadku drogowym (z obrażeniami czy uszkodzeniem samochodu) spowodowanym sennością? – Czy zwykle głośno chrapie Pan prawie każdej nocy? – Czy ktoś mówił Panu o zaobserwowanych epizodach zatrzymania oddechu podczas snu? – Czy po w pełni przespanej nocy budzi się Pan wypoczęty? – Czy choruje Pan bądź leczy się z powodu nadciśnienia tętniczego?

Kwestionariusz ESS
Kwestionariusz ESS – Polega na samodzielnej próbie określenia, posługując się skalą od 0 (brak) do 4 (duża), stopnia łatwości zapadania w drzemkę i zasypiania w określonych sytuacjach. I podaje się je następująco: Siedząc lub czytając; – Oglądając telewizję; – Siedząc w miejscu publicznym, np. w teatrze, na zebraniu, w kościele; – Podczas godzinnej jazdy autobusem, koleją lub samochodem jako pasażer; – Po południu leżąc; – Podczas rozmowy, siedząc; – Po obiedzie, bez alkoholu siedząc w cichym i spokojnym miejscu; – Podczas prowadzenia samochodu, w trakcie kilkuminutowego oczekiwania w korku.

Korzyści dla kierowców

Korzyści z zastosowania terapii CPAP są wieloetapowe. Dla kierowców najważniejszą informacją będzie ta, że korzyścią występującą najszybciej, bo już po pierwszych nocach spania w urządzeniu kontrolującym i wspomagającym oddech, jest poprawa naszej koncentracji w ciągu dnia. Tym samym mija zagrożenie spowodowania wypadków na drodze wskutek zaśnięcia za kierownicą.  

Podsumowanie

Problem z relacją pomiędzy bezdechem sennym dotykającym nas w nocy, a jazdą samochodem w dzień sprowadza się do tego, że osoba cierpiąca na bezdechy może w czasie prowadzenia auta zapadać na tzw. mikro drzemki. W ich trakcie kierujący pojazdem nie jest nawet świadomy, że odpływa w sen. Jeśli zdarzyło Ci się kiedyś nie pamiętać jakiegoś odcinka drogi, lub zjechać nagle niebezpiecznie z pasa jezdni, mógł być to właśnie ten moment, kiedy Twój mózg na parę sekund zapadł w sen. W takich momentach już nietrudno o wypadek. Co gorsza, kiedy przez mikro drzemkę do wypadków dochodzi, zwykle są one bardzo poważne, jak np. zderzenia czołowe i kończą znacznymi uszkodzeniami ciała lub zgonem.
Temat ten jest niezwykle poważnie traktowany zarówno przez lekarzy, jak i przez organa odpowiedzialne za wydawanie pozwoleń na prawa jazdy, stąd wspomniane wyżej badania. W świetle obowiązujących w Polsce przepisów, każda osoba kierująca pojazdem powinna zostać przebadana pod kątem bezdechu sennego i w przypadku jego wykrycia natychmiast rozpocząć leczenie. Badania potwierdzają też na szczęście, że rozpoczęcie leczenia bezdechu za pomocą terapii CPAP już po pierwszych dniach przyczynia się do poprawy koncentracji i samopoczucia, redukując ryzyko zaśnięcia za kierownicą i tym samym ograniczając zagrożenie spowodowania wypadku.

Kontakt

502 940 029
603 713 891

Adres

ul. Młodzieżowa 35
89-600 Chojnice

Mail

info@oddychaniegemini.pl

Napisz do nas